En wie vinden we op 100?
“And while we quickly concluded that Flickr has a way to go yet, it did make us realise how much we rely on Google for our art information. In a strange way, the number of hits an artist, curator or even a dealer gets can legitimise him in the same way it can anyone else.”
Ik las het ook niet. Maar wist jij wie Ai WeiWei was? Of Neo Rauch? Ik lijk weer wat gemist te hebben, foei.
edit ‘net’ ipv ‘niet. (JB waarom zit er geen edit functie in je reacties?)
> waarom zit er geen edit functie in je reacties?
Dat heeft niet echt mijn prioriteit. Bovendien zou ik nooit een echte -edet- functie inbakken, hooguit een preview optie. Maar ook dan blijft eenmaal fout geplaatst fout geplaatst. Corrigeren kan men ook in de reacties.
> Of Neo Rauch?
Ja die ken ik wel. Maar in mijn herinnering had ik bijna een jaar geleden getikt ‘Who the fuk is Neo Rauch?’
http://trendbeheer.com/2005/10/31/artiesten-opgelet-damien-hirst-is-de-grote-baas/
Ai WeiWei is een van de meest invloedrijke Chinese kunstenaars. Zo een die ook (of misschien wel vooral) architect, projectontwikkelaar (en dan bedoel ik écht projectontwikkelaar) en horeca-ondernemer is. Hij neemt deel aan tentoonstellingen over de hele wereld (tijdens de NL China-hype nog in Museum Beelden aan Zee) en is vooral bekend door geloofwaardige transformaties en prothesen van antieke (Chinese) meubelen. Rijdt (vaak met chauffeur) op zijn minst in een Audi A8, zoals menig Chinese kunstenaar.
Neo Rauch is een fantastische schilder die op de golven van de Ostalgie (tegenwoordig is alles uit Leipzig ‘heiss’) waanzinnig verkoopt en op alle beurzen een knaller is; als ik het goed heb is hij met name door galerist Gerd Lybke (1 positie onder Rauch)groot gemaakt.
Ken uw klassiekers en vergeet daarbij niet tussen de plooien van het voormalige IJzeren Gordijn door te gluren!
…aldus freelance kunstdocent Arno. Dacht je niet dat ik dat allang had opgezocht wie dat zijn? Mijn punt is eerder: waarom horen wij daar in Nederland zo weinig van?
Misschien omdat we niet zo goed opletten? Wat betreft Neo Rauch (van het internet:)
1. Bonnefantenmuseum, Maastricht, 2002 (winnaar The Vincent)
2. De Paviljoens, Almere, 2006
3. Stedelijk Museum, Amsterdam, 2006
Maar misschien ook omdat we in Nederland al zoveel fantastische schilders hebben dat verzadiging is opgetreden?
of misschien omdat we het werk al eens gezien hadden, maar het niet is blijven hangen want niet prikkelend genoeg? Van geen beide kunstenaars gaat mijn bloed sneller stromen, moet ik heel eerlijk bekennen. De naam New Smoke is wat mij betreft veelzeggend gekozen….
Als het over AiWeiWei gaat ben ik het helemaal met je eens, maar van Neo Rauch heb ik vorig jaar op de ArtForum in Berlijn een prima en reusachtig schilderij gezien; een hallucinerend historiestuk. Weet niet meer uit mijn hoofd bij welke galerie.