Eva-Fiore Kovacovsky toont ‘Herbarium proprius’ bij Haus für elektronische Künste.
De Regionale is een jaarlijkse tentoonstelling die plaatsvindt in 15 verschillende instituten in en rondom Basel waarvoor kunstenaars uit de regio zich aan kunnen melden. Ik heb niet alle lokaties bezocht. Wat volgt is een kleine selectie uit het overweldigende aanbod.
T/m 8 januari a.s.
(een bericht van Esmé Valk)
Flora en fauna zijn het uitgangspunt voor de tentoonstelling bij Haus für elektronische Künste.
Kim Tae Gon’s Sans Titre (tente lumineuse), 2009 is samen te zien met de projectie van Andreas von Ow Supernovae, 2008.
Kasia Klimpel, opgeleid aan de fotografie afdeling in Den Haag en nu studerend in Basel, toont haar videowerk Analog-digital, 2010.
Barbara Nägelin projecteert wuivende bomen via vier spiegels op de grond. Ich weiss nicht mehr genau, wie das Gefühl zu dem Wort funktioniert, 2011.
Eva-Fiore Kovacovsky en Kasia Klimpel op de opening.
Een detail opname van de collages van Natalie Sidler Ohne Titel (Im Dort sein), 2010.
Michael Flückiger gebruikt motion tracking om schaduwen van bezoekers te vervormen in Schattenwurf, 2011.
Kunsthaus Baselland brengt kunstenaars samen in de tentoonstelling Meubler la Solitude:
Nadja Solari, Untitled (painting), 2010.
Hagar Schmidhalter, Archealogica Mundi, 2011.
Edit Oderbolz, Air en Sea, 2011.
Kunsthalle Basel grijpt terug op de tentoonstelling ‘6 Künstler aus Basel’ die de toenmalige directeur Jean-Christophe Ammann organiseerde in 1981. Dezelfde kunstenaars die destijds deelnamen zijn weer gevraagd hun werk te tonen. In de beneden ruimtes worden werken getoond uit de tachtiger jaren in combinatie met nieuw werk:
Alex Silber, Ein Bildjäger/The Imagehunter, 1980.
Anselm Stadler, Gelenk & Zwischenton, 2009.
Vivian Suter, Ohne Titel/Untitled 2004, 2005, 2010.
Miriam Cahn, Nacht der Nacht, 1983.
Voor de ruimtes boven selecteerde Kunsthalle Basel zes jonge kunstenaars uit de aanmeldingen voor de Regionale:
Uw verslaggever laat de installatie Showcasing Today’s Essentials (versie II) zien in combinatie met de film Asymmetry is Dynamic, 2010.
Jan Kiefer gebruikte dezelfde materialen die terug te vinden zijn in de verschillende ruimtes van het huis waarin hij opgroeide voor elf sculpturen genaamd h.art.ware – Bowls, 2011.
Jan Kiefer, Fleisch- Selbstporträt, 2011 met Dominique Kochs, Endnote, 2011.
Katharina Anna Wieser reageert met haar werk Das Erwachen der Kunst – jetzt!, 2011 op de muurschildering van Ernst Stückelberg (Das Erwachen der Kunst in der Renaissance) uit 1877. In 2004 kwam het schilderij weer te voorschijn en werd gerestaureerd. Door Wieser’s ingreep wordt het schilderij afwisselend afgedekt en zichtbaar gemaakt door een draaiende plaat.
Kunstkredit Basel laat een (bomvolle) presentatie zien van kunstenaars die genomineerd zijn voor een werkbijdrage van CHF 15.000:
Diana Dodson, Out of sight, 2010.
Daniel Karrer, Ohne Titel (Tischteppich/ Agave / Vorgarten), 2010.
Met vrolijk makende tekeningen van Amelie von Wulffen, Ohne Titel, 2010.
En een persoonlijk hoogtepunt van de kunstronde, het video essay Turbo Sculpture, 2010 van Aleksandra Domanovic.
T/m 8 januari a.s.
Leave a Reply