Zaterdag opende de fotomanifestatie in hoofdlocatie Museum Belvédère in Heerenveen.
T/m 7 oktober a.s.
Noorderlicht.com/nl/fotomanifestatie/terra-cognita
Eerst volgden meerdere speeches voor een volle zaal.
Vervolgens konden de werken bekeken worden.
Er doen in totaal 115 fotografen mee. Om overzicht te krijgen zijn de werken in zeven thema’s onderverdeeld. Maar ondanks dat hangen de zalen af en toe overvol.
Daartussen vind je werk van oud-bekenden, zoals foto’s van Gerco de Ruijter.
Het meest opmerkelijke dit jaar is, dat er vaak de grenzen van de fotografie opgezocht of zelfs opgerekt worden. Zoals dit met de computer uit vele foto’s gemonteerde werk van Hiroyuki Masuyama.
Of de werken van Michael Najjar met foto’s van bergen die de fluctuatie van de beursindex weergeven.
Tussen al die foto’s hangen her en der schilderijen uit de collectie van Museum Belvédere. De werken gaan op geen enkele manier een relatie met de foto’s aan. Duidelijk een toezegging aan het museum. Een compromis waar noch de fotograaf noch de schilder baat bij heeft.
Buiten het museum zijn de werken op houten staketsels gepresenteerd.
Een vrij storende manier van presenteren.
Ondanks dat zijn er veel bijzondere pareltjes te ontdekken. Zoals de werken van Sharon Harper die met een lange sluitingstijd de hemel boven Banff fotografeerde.
Jammer genoeg sluiten de werken te vaak niet inhoudelijk op elkaar aan. Enkele meter verder hangt ineens dit werk van Myrto Apostolidou. De korte teksten naast de werken geven houvast, maar je krijgt alles behalve een coherent beeld.
Als je pech hebt schijnt dan ook nog de zon, zodat sommige werken door het tegenlicht niet eens te zien zijn.
Heldere keuzes gelukkig wel in een van de nevenlocaties in Museum D8888 (jawel: Drachten!). Hier worden werken met als thema ‘the urban jungle’ getoond, de maakbaarheid van natuur. Zoals de werken van Sabine Haubitz en Stefanie Zoche die de verandering van de CargoLifter hal in Halle in een tropisch paradijs gedocumenteerd hebben.
Karin Borghouts toont de kunstmatige natuur in dierentuinen en pretparken.
En Eric Jan van de Geer de keurige voortuintjes in Almelo bij nacht.
Maar ook hier heeft de presentatie te lijden onder de inpakt van de rest van het museum. Zo sta je tijdens het bekijken van de foto’s ineens voor deze ‘installatie’!
Hoe dan ook. Ook al heeft Noorderlicht (weer eens) last van een rommelige presentatie die de werken zeker geen goed doet, de ruime opvatting over wat fotografie is is uitermate spannend! Veel getoonde fotografen tonen een andere zicht op fotografie en de werkelijkheid. Er valt dus veel te ontdekken. Het is alleen jammer dat de manier van presenteren en de hoeveelheid en de diversiteit van werken een heldere visie in de weg staan.
Noorderlicht is te zien t/m 7 oktober.
Leave a Reply