Dat had nog voeten in aarde – ergens vorig jaar nomineerde ik een kunstenaar voor de Volkskrant Beeldende Kunstprijs 2013. Een mooie prijs: een tentoonstelling in Museum Schiedam en media-aandacht van de Volkskrant en de NTR en 10 duizend euro voor de winnaar. Zulks wil je delen doch lang onder embargo wegens ontbrekende juryvoorzitter en aansprekend logo. Het logo is gereed en Jan Jaap van der Wal (een cabaretier) is juryvoorzitter. All systems are go.
Ik verheug me erop mijn nominatie te mogen delen (Zoro Feigl) en de andere genomineerden te kunnen presenteren:
- Saskia Noor van Imhoff bij Fons Welters nu op Art Rotterdam
Marlene Dumas nomineert Saskia Noor van Imhoff
- Femmy Otten op de RijksOpen 2011
Toos Arends (CBK Drenthe) nomineert Femmy Otten
- Esther de Graaf bij Lokaal01
Ad de Jong (Kunstenaar, een van de oprichters van W139) nomineert Esther de Graaf
Stijn Huijts (Bonnefantenmuseum) nomineert Chaim van Luit
Jeroen Bosch nomineert Zoro Feigl.
Ik schreef nog tekst bij mijn nominatie, een zogeheten motivatie. Volsta hier met drie woorden: toewijding, energie en originaliteit.
Nu ja een bonus dan toch.
Zoro Feigl maakt beelden. Dingen die in de weg staan. En die ook nog eens bewegen. Vaak lokatiegebonden piept en knarst Zoro’s werk op maat in een specifieke ruimte. Je moet het zien, voelen, ervaren.
Wat zijn werk outstanding maakt is dat het enorm toegangkelijk is zonder op enig moment in platte esthetica te vervallen. Misschien een belangrijke reden voor mij om enthousiast te worden: volgens mij verrast Zoro ook zichzelf steeds.
Wat Stijn Huijts over Chaim van Luit motiveerde, dat raap ik graag op. Mag misschien niet en het is lekker generiek maar het spijkert de kop: “Het werk van […] is autonoom en oorspronkelijk: het lijkt helemaal nergens op.” (Stijn Huijts gebruikte een uitroepteken waar ik een punt prefereer.)
Leave a Reply