Samen met Berndnaut Smilde op pad naar het Bonnefantenmuseum in Maastricht om onderzoek te doen voor zijn aankomende solotentoonstelling aldaar. Op dit moment zijn er een aantal zeer goede tentoonstellingen te zien:
De Grote Verandering – Revoluties in de Russische schilderkunst 1895-1917. Nog t/m 11 augustus
Storage Telling I: Extra-Ordinary – Fotografie en nieuwe media uit de collectie. Nog tot 20 mei
Tales from the Backyard – Keetje Mans: Through the Vineland. Nog tot 28 april
Maar eerst het sublieme en overweldigende Walldrawing #801: Spiral 1996 van Sol LeWitt, in 1996 voor het eerst te zien in de toren.
In 2002 schonk Sol LeWitt het werk aan het museum samen met Complex Forms no. 8, een houten sculptuur van geometrische vormen, die hij zonder bericht vooraf als verrassing liet afleveren bij het museum. Zoals ook te zien is in de prachtige documentaire van Chris Teerink.
Complex Forms no. 8
Walldrawing #801: Spiral 1996 (Detail)
Complex Forms no. 8(detail)
Daarna door naar De Grote Verandering. Een zeer uitgebreide tentoonstelling van bijna 90 schilderijen, die laat zien hoe de Russische avant-garde zichzelf in zeer kort tijd continue opnieuw uitvond. Het laat de ontwikkeling en ‘geboorte’ zien van de moderne kunst in Rusland. Met werken van Malevitsj en Kandinsky, maar ook veel werken van voor het grote publiek onbekende kunstenaars als Ilja Masjkov.
Léon Bakst – Portret van Sergej Diaghilev met Kindermeisje, 1906
Persoonlijke favoriet van Smilde: Archip Koeïndzji – Zonsondergang over het Pijnbos, ca. 1900-10. Niet te doen natuurlijk die kleur van de wand in combinatie met dit schilderij. Elders werkt het overigens wel erg goed.
Persoonlijke favoriet van Nieuwenhuize: Archip Koeïndzji – De Krim, ca. 1900-05
Léon Bakst – Het Diner, 1902
De filmzaal met vroege Russische films – inclusief voor die tijd zeer geavanceerde special effects
Ilja Masjkov – Portret van een onbekende man met een bloem in zijn knoopsgat, 1910
Ilja Masjkov – Jongen in een beschilderd hemd
Ilja Masjkov – Zelfportret met Petr Kontsjalovskij, 1910
Datsja-landschap is een hedendaagse installatie van Marta Volkova en Slava Shevelenko. Het werk heeft het zomerhuis van de kunstenaar als uitgangspunt inclusief waslijn, veranda en brandhout. Op headsets zijn verhalen te horen over de rol van kunst in de Russische samenleving van voor de val van de muur. Ook hun eerste ontmoetingen met moderne kunst laten de kunstenaars horen.
Prachtige verhalen waarin bijvoorbeeld ‘De Groene Streep’ van Olga Rozanova en ‘Het Zwarte Vierkant‘ van Malevitsj een grote rol spelen en laten zien hoe de Russische avant-garde van grote invloed was op deze jonge kunstenaars.
Het geheel voelt wat te kunstmatig aan om je helemaal mee te nemen en net niet abstract genoeg om echt los te komen van het verhalende. De kunstboeken op de veranda lijken een idee van het museum om op speelse wijze achtergrond informatie te geven. Jammer, want op die manier wordt de installatie toch voor een gedeelte gedegradeerd tot informatiestand.
Olga Rozanova – De Groene Streep (kleurenschilderij), 1917
Kazimir Malevitsj – Supremus, 1916
Wassily Kandinsky – Non-fuguratief schilderij, 1915
Natalja Gontsjarova – Roker 1911
Pavel Filonov – Germaanse Oorlog, 1914-15
Olga Rozanova – Non-figuratieve compositie (Suprematisme) ca 1915
Van impressionisme, via kubisme naar abstract expressionisme in iets meer dan dertig jaar.
Verderop komen we nog meer sublimering tegen, maar dan van hedendaags allooi. Wall Drawing #1239 Scribbles (Bonnefanten), 2007 van Sol LeWitt.
Wat is die man een held. Hij liet – zoals bij al zijn werk – zijn assistenten zijn werk maken volgens een door hem geschreven handleiding. Deze leek redelijk los en voorzien van veel ruimte voor de ‘maker’ maar tijdens het maken wordt altijd duidelijk hoe weinig ruimte er in deze handleidingen zit en hoe goed het idee uitgedacht is. Het werk ontdaan van de persoonlijke hand van de kunstenaar, maar wel strikt het idee volgend.
De tentoonstelling Storage Telling I: Extra-Ordinary laat fotografie en nieuwe media uit de collectie zien.
Roy Villevoye – December 31 1999, 1998
Roman Signer – Strassenbilder, Oekraïne / Roemenië (detail), 2005
David Heitz – Motive, Dusseldorf, 2011
De tentoonstelling Through the Vineland van Keetje Mans is de eerste in een reeks tentoonstellingen gewijd aan kunstenaars uit de Euregio Maas-Rijn: Tales from the Backyard.
‘…biedt de toeschouwer een speelse mix van volkskunst en exotisme. De kunstenaar opent met deze tentoonstelling een mystiek toevluchtsoord, waar uiterlijk- en innerlijkheden samenvloeien in beelden met metafysiche dimensies…’
Aldus de zaaltekst.
In ieder geval is het overtuigend werk dat laat zien dat er ook in Limburg nog genoeg gebeurt.
Through the Vineland, 2012
No title, 2012
Vagabond, 2012
Een geweldig museum met een zeer krachtige programmering. De reis meer dan de moeite waard en binnenkort weer die kant op voor Cauchy Horizons van Martine Stig in Schunk in Heerlen. (Vanaf 20 april)
goh wat een mooie wolkjes, wat voor een leeghoofd maakt nu zulke dingen?
In het Bonnenfanten hangt alleen conservatieve meuk speciaal voor de conservatieve limburgs bezoeker!
Ik ben op zoek naar de schilder van een schilderij dat op ‘de grote verandering’ hing en misschien kan ik er via deze weg achter komen wie.
Het gaat om een langwerpige olieverf die (als ik het me goed herinner) in de buurt hing van de zonsondergang van Archip Koeïndzji. Het verbeelde een akker (de titel zal iets zijn geweest in de trant van ‘field’ of ‘acre’) en ik dacht dat de schilders naam met een B begon.
Wie o wie kan mij helpen?