Afgelopen vrijdag nam Jaring Dürst Britt na twee jaar afscheid als directeur van Nieuwe Vide in Haarlem.
Dat Jaring Haarlem op de kaart heeft gezet moge duidelijk zijn. Bij zijn aanstelling vocht hij direct al met succes lokale bezuinigingen aan en bracht de culturele instellingen van Haarlem bij elkaar in de Haarlemse Lente. Ook zijn McVideo project in een leegstaand McDonald’s filiaal in het centrum van Haarlem, was een succes.
Met tentoonstellingen als The Fake, the Fiction and the Common toonde hij zich deze zomer een creatieve tentoonstellingsmaker. Drie jonge kunstenaars mochten alledrie een keer de ruimte en elkaars werk aanpakken, met drie totaal verschillende tentoonstellingen als gevolg. Eerder ondermeer met de “werkelijk schitterende tentoonstelling” (dixit JB) Toen Later Altijd, maar ook met Les Regles du Jeu en met Grosse Malerei.
Zelf heb ik goede herinneringen aan de tentoonstelling waar ik zelf aan mee mocht doen Droste Effect: over kunstenaars met werk dat niet is wat het in eerste instantie lijkt.
Al met al laat Jaring een gat achter. Een groot gat denk ik. Nathalie Hartjes en Lucien Ravensberg volgen hem op. Hartjes wordt artistiek leider en Ravensberg neemt de zakelijk leiding op zich.
“De aanstellingen zijn een direct gevolg van de keuze voor een andere organisatie structuur.”
Jaring sprak tijdens een traditioneel lange en associatieve speech het vertrouwen uit dat Hartjes, tevens coördinator van het Gallerist Programme van de Appel Arts Centre’s, haar functie met verve zal vervullen. Ook Ravensberg, zeer ervaren in het begeleiden van kunstprojecten, is volgens hem een waardig zakelijk leider. Hij bedankte uitvoerig alle samenwerkingspartners in Haarlem en alle mensen waarmee hij de laatste jaren mee samenwerkte.
Ik ben benieuwd naar het programma van Nathalie Hartjes en uiteraard naar de nieuwe galerie die Jaring samen met zijn vriend Alexander Mayhew gaat beginnen in Den Haag.
Tevens werd het tweede deel van de tentoonstelling ‘s Gravenhaarlem geopend. Het eerste deel vertegenwoordigde de kunstenaars van ateliercomplex De Besturing uit Dürst Britt’s thuisstad Den Haag. In het tweede deel van zijn afscheidstentoonstelling is te zien dat ook Nieuwe Vide als ateliercomplex en Haarlem als stad veel kwaliteit in huis hebben.
Met werk van Corinne Bonsma, Rob Bouwman, Anno Dijkstra, Floor Frencken, Marije Gertenbach, Marianne Hamersma, Janneke Hopman, Geertje van de Kamp, John Moon, Beth Namenwirth en Ilona Plaum.
Nog te zien tot en met 2 maart 2014.
nieuwevide.nl/content_new/tentoonstelling_overzicht.php?id_t=223
Rob Bouwman – Untitled (The Studio#1)
Rob Bouwman – Untitled
Rob Bouwman – Untitled (detail)
Marianne Hamersma – z.t.
Marianne Hamersma – YÉS (links) en z.t. (rechts)
Marianne Hamersma – z.t. (detail)
Ilona Plaum – z.t.
Ilona Plaum – z.t.
Ilona Plaum – z.t. (detail)
Geertje van de Kamp – z.t. en z.t.
Niek Hendrix vindt het ook erg
Anno Dijkstra – The Liberators
Corine Boomsma – Leven en Zon en Maan
Anno Dijkstra – The Liberators
Marije Gertenbach – Zelfportret met Kazen
Floor Frencken – In the Pines
Floor Frencken – Waves
Floor Frencken – The Fall en rechts Janneke Hopman – z.t.
Janneke Hopman – z.t. (detail)
Beth Namenwirth – z.t.
Beth Namenwirth – z.t.
John Moon, The Umbrella Project
John Moon, The Umbrella Project (detail)
Jaring krijgt bloemen van Eelco van der Lingen
Jaring Dürst Britt. Nog tot februari de directeur van Nieuwe Vide
Veel kunstenaars waar Jaring mee heeft gewerkt waren aanwezig. Links Mark van Overeem, in het Midden Maria, van MariaMaria.
Kuno Grommers
Jaring wijst de weg
Heleen Straesser, voorzitter van het bestuur bedankt Jaring
Jaring wijdt traditioneel uit
Nathalie Hartjes volgt Jaring op als artistiek leider
Lucien Ravensberg wordt verantwoordelijk voor de zakelijke leiding
De tentoonstelling ‘s Gravenhaarlem (part 2: Nieuwe Vide) is nog te zien tot en met 2 maart 2014.
nieuwevide.nl/content_new/tentoonstelling_overzicht.php?id_t=223
Jammer voor Haarlem, maar ik
ben blij dat hij weer naar Den Haag komt!