Standplaats Leipzig is hier kleurrijk belicht in een reportage van de werkvloer: If paradise is half as nice. Een leegstaand industriepand in Leipzig werd door Willem Besselink, Ties ten Bosch, Daan Botlek, Bram Braam en Pim Palsgraaf onder handen genomen.
Onlangs opende bij Frank Taal een groepstentoon met van daar tot hier getransporeerd werk. De jaloersmakend lokale architectuur mist – of het gebrek eraan: de stof, de muk, de zooi – maar wat rest is zelfstandig. Of anders: wat rest is de kunst, objecten van zekere komaf, gelijst en gekaderd.
Het project Leipzig is super. Een vervolg staat op stapel en u moogt crowdfunden. Voor een lousy 10 euro bereids een set fotografettes – voorzien van stempels.
Daan Botlek op foto al krek maar wat lijkt het me gaaf op lokatie.
Zoiets dus.
Ties ten Bosch met een vervolg op zijn restweken. Maar waar eerder opbouwsporen verwerkt werden van ‘grote’ kunstenaars en de meerlaag school in hergebruik van andermans werk is me hier niet helemaal duidelijk waar of het vandaan kwam anders dan van de vloer daar.
Geweldig, prachtig werk van Bram Braam.
Even terug naar Leipzig: Op lokatie een witte kubus gebouwd van gevonden wit restmateriaal.
Bram Braam.
Willem Besselink’s vloerdelen – het gat blijft achter in Leipzig:
Diverse objecten Pim Palsgraaf. Op lokatie gemaakt met daar gevonden materiaal.
Nog te zien tot 14-2.
franktaal.nl/expositie/[…]ise_is_half_as_nice_2_leipzig_.html
Achtergrondinfo:
trendbeheer.com/2013/10/16/if-paradise-is-half-as-nice-2-leipzig
Als ik dan toch even mag reageren via dit publieke kanaal wil ik even zeggen dat het niet altijd gaat over de herkomst van het materiaal. Eerder moet bij deze werken gezocht worden in een meer archeologische ondergrond, het vinden van materiaal gecombineerd met het vinden van beelden die bestaan in het collectieve artistieke geheugen…. Maar laten we het daar nog een keer over hebben :)
Zijn resten papier of ander afval opeens meer waard als een bekende kunstenaar ze heeft geproduceerd? Wat een onzin. Voor mij is gaat het om de intrinsieke waarde van de nieuwe creatie en wat daarbij de keuzes van deze kunstenaar zijn geweest
(In reactie op TTB) Wat wil je daar mee zeggen? Heeft de schrijver van het artikel niet genoeg kennis om jouw kunst te begrijpen? Is hij misschien te dom?
Ik interpreteer het liever zó: als datgene waar het volgens jou over ging niet overkomt, dan ben jij weer aan zet. Je zult moeten sleutelen totdat we geen uitleggerig verhaaltje meer nodig hebben. Lijkt me logischer dan het bij de kijker te leggen, toch?