Als doodse relikwieën in een mausoleum liggen objecten uitgestald, het publiek sluiferschuifelt erlangs. Deprimerend en afstandelijk, do not touch. Uitstalling van overleden objecten, in vervlogen tijden wellicht met leven ingeblazen en begeesterend.
wiels.org/nl/exhibitions/551/Franz-Erhard-Walther
Vier Stellecken in een soort aquarium met zonder water, no tresspassing allowed, doorloop verboden, ter meerdere eer, glorie en protectie van het Originele Kunstwerk uit 1963.
Ik zou zeggen: waarom niet nagemaakt, als zo voor de kapot wordt gevreesd?
Objecten geborgd met doorschijnend hardplastieken houdertjes.
Omringd door schitterende tekeningen van de objecten en installaties.
Grosse Papierarbeit, 16 Lufteinschlusse, 1962
Alles verandert op verdiep twee. Remakes van de originele objecten, nu met aansporing om er vooral mee aan de haal te gaan. Zo herken ik Walther: doe-es-aan objecten, stoftrekkerij uit de sixties en seventies. Please do touch.
Met globale aanwijzingen hoe of wat te doen.
Achterruimte das neue Alfabet.
Nog fraaier wordt het op verdiep drie: werkelijk schitterende tekeningen. Tentoonstellingsposters in detail. (Moeilijk te fotograferen, maar fijn en gedetailleerd.)
In drie verdiepingen opmaat tot een geweldig geheel. Nog tot 11-5 2014.
Leave a Reply