Een spraakmakende knuppel in het hoederhok door Hans den Hartog Jager zet de toon.
“Wat kunstenaars maken of doen heeft nauwelijks invloed. De wereld luistert niet. De reden daarvoor lijkt helder: de maatschappij beseft namelijk heel goed dat engagement van kunstenaars altijd tweederangs engagement is, omdat dat engagement altijd in dienst staat van hun kunst.
[…]
Geëngageerde kunstenaars [weten] nog maar zelden aannemelijk […] te maken waarom hun engagement de vorm van kunst zou moeten aannemen. Bijna alle geëngageerde kunst begeeft zich op terreinen waarin de maatschappij zelf al in ruime mate voorziet (het barst tenslotte van de politici, goede-doeleninstellingen en ngo’s) waardoor de meeste mensen nauwelijks meer begrijpen wat de artistieke invalshoek eigenlijk toevoegt. Als je echt geëngageerd wilt zijn, waarom maak je dan kunst en word je geen actievoerder of politicus?
[…]
Geëngageerde kunst is […] pijnlijk voorspelbaar. […] Links op een naïeve, clichématige, enkelvoudige manier “
Het nu al klassieke stuk must read in zijn geheel bij de NRC:
nrcreader.nl/artikel/6841/geengageerde-kunstenaars-de-wereld-luistert-niet
Reacties alom, pregnant en to the point die van Renzo Martens:
“In zijn artikel Geëngageerde kunstenaars: de wereld luistert niet maakt Den Hartog Jager een cruciale fout: er is namelijk een ruimte nodig om deze vragen te stellen. Die ruimte wordt in Nederland bewaard door de curatoren die Den Hartog Jager bekritiseert.
blendle.nl/i/nrc-handelsblad/wie-biedt-kritische-kunst-de-ruimte/bnl-nrc-20141002-1422999
Vanavond in KAVK | Het Trippenhuis, Kloveniersburgwal 29, Amsterdam debat tussen Hans den Hartog Jager, Merijn Oudenampsen (“Het is zonde dat NRC dit essay heeft gepubliceerd”), Renzo Martens en Steven ten Thije
“De belangstelling is enorm en zelfs de ‘nieuwe’ zaal is nu helaas al vol. Er zal een videoregistratie gemaakt worden.”
Leave a Reply