Precies hier ging het boem: nooit zag ik in Boijmans mooier Schoonhoven hangen.
Een geweldig tweetal tentoonstellingen: desig doet kunst – of andersom – onder de noemer in scène gezet (op buitengemeen aangename prikkelende wijze) en Lalala Human Steps: directeur hangt collectie. Verfrissend, fijn verrassend: Boijmans door Boijmans eigen bril. Lalala Human Steps als Ex’ signature dish smaakt naar meer. Wat een rijkdom aan eigen werk, zo gehangen dat associaties en kruisverwijzingen een eigen in te vullen verhaal maken.
boijmans.nl/nl/7/kalender/calendaritem/1670/in-scne-gezet
boijmans.nl/nl/7/kalender/calendaritem/1607/la-la-la-human-steps
Naast Schoonhoven fijn weerzien met de kratjes Van Lieshout (Dommels, geen Bavaria)
Kast Donald Judd.
Krankzinnig hoog gehangen Kawara’s.
Maar het kan. Elke ruimte kent wel zijn eigenaardigheden. Stof voor schuimbekmoment maar ergens klopt het steeds allemaal.
Last van drukte – met achterin Salle.
Muurzijde fijne Rosenquist waarvan ik niet wist dat ze die hadden.
En dan tafeltje Knoebel met wel de lillikste kop ooit; Hans Peter Feldmann. Ja zo kun je je miskopen ook etaleren.
Geweldig doorzicht.
Hoe fraai is dit: Josef Albers Hommage to the square deep voice met in rubber gegoten thonetstoel van Straatsma ervoor.
Bram Bogart
En dan de entree naar de nauwelijks te herkennen Bodon-zaal via Sylvie Zijlmans. Architecturaal mooi ingedeeld met zalen en videowanden.
Thek, Van Lamsweerde, Cindy Sherman en Paul Kooiker spannen een ruimte op waarbinnen een scala aan werken figureert.
Centraal een dansvloer waar een viertal choreografiën live worden uitgevoerd. Check de website voor data.
Ganymedes van Paul Thek.
Joost Conijn – auto op dak
Inez van Lamsweerde iconisch. Zo tijdgebonden en tegelijk volledig tijdloos.
Cindy Sherman.
Joachim Patinir, circa 1520.
Unica Zurn, soort fopcircus van Jeroen Bosch, 1956
Waanzinnige tekening Peter Feiler.
Wat je hier nou mee moet… Siobhan Hapaska, De Inquisiteur.
Curt Ehrhardt
Pipilotti Rist (herinnert aan die fijne tentoonstelling uit 2009)
Meer dan de moeite de te lange video van Cyprien Gaillard. Fascinerend treffen tussen hooligans, vrije beelden van desolate suburbs, vuurwerkprojectie op woontorens. Persoonlijk hoogtepunt.
Frans Floris, Lucretia, 1550.
Eisinga en oude beelden.
Showcase Paul Thek.
Hé een Gober uit de mottenballen. Fascinerend hoe snel sommig werk gedateerd kan raken.
En dan verder terug de in scène gezet langs.
Jaren niet gezien, nu blijkt iedereen Pieter Engels in de collectie te hebben.
Absoluut verheugende toptentoonstelling. Smaakt naar meer; aan de haal met eigen collectie blijkt buitengemeen spannend uit te pakken.
Nog tot 17 mei 2015.
boijmans.nl/nl/7/kalender/calendaritem/1607/la-la-la-human-steps
Hee, die hekken zijn weg! Ik had daar het Scapino wel eens in willen zien duetteren!
nee Schoonhoven is niet gedateerd (papier-maché forever)
tamelijk willekeurige en uitgesponnen greep uit het depot(gebouw) op nogal wanhopige wijze bij elkaar gehouden door expressief dansritueel
je kan ook elk werk een nummer geven en dan at random coupletjes laten genereren
krijg je ook zoiets maar anders (kruisverwijzende dialoogmomenten bij de prijs inbegrepen)
Wat een negativistisch gewauwel Sissingh – kan u niet ooit eens iets anders – van (niet alleen) dit is zut maar dat is krek. Dat laatste hoor ik graag eens van je. Ben je uberhaupt wezen buurten? Of en dat kan natuurlijk ook verschillen we wezenlijk van mening, vind je het echt allemaal weer niks. Willekeurig is de greep in ieder geval niet. Wanhopig bij elkaar gehouden geenszins – de omringende videos (niet in het beeldverslag) omlijsten de centrale vloer prachtig.
VK vandaag over in scene gezet: “alle ontmoetingen tussen design en beeldende kunst zijn zonder uitzondering plezierig.”
http://www.volkskrant.nl/mode-en-mooi/wat-zijn-de-verschillen-tussen-kunst-en-design~a3869262/
“Kunst en design zijn het afgelopen decennium steeds dichter naar elkaar toegekropen”
het moet niet veel erger worden natuurlijk
ja JB ik ben al een tijdje geleden van het geloof afgevallen (zo ongeveer toen Robert Wilson de zaal mocht inrichten)
en nee sinds de gratis woensdagmiddag is afgeschaft kom ik niet meer buurten
dat hele feodale gedoe met een protserige keuze uit de schatkamer imponeert toch helemaal niemand meer?
laat mij straks maar lekker zelf in het depot rondstruinen
en zorg nou eindelijk eens dat alles online staat
hoef ik niet meer staande naar een filmpje te kijken
Nooit ‘de pers’ als bewijsvoering aanhalen JB; en zeker niet de VK. Die verraadt zich met een pleonasme: als de ontmoetingen zonder uitzondering plezierig zijn, geldt dat natuurlijk voor alle (ontmoetingen). De VK wil té graag.
En Sissingh: “zitten is het nieuwe roken”. Een gewaarschuwd mensch telt voor twee.
Maar zo bedoel ik het niet Arno. Pers als ondersteuning, ik zou er niet opkomen. Ik kwam het artikeltje tegen en deelde die hier – doen we vaker onderaan en niet als kijk eens die vinden dat ook maar als kijk eens die vinden erm ook iets.
@sissingh
Iets niet (gaan) zien en dan zeveren prots en schatkamergeloof heeft last van slapte, daar kan ik niks mee. Het idee dat een tentoon als hoogste doel imponeren heeft, sjees, hoe ben jij opgevoed SIssing?
spullen zijn het JB, al te smaakvol geëtaleerd in een nogal ruim bemeten vastgoedpaleis (heb ik bij Duchamp geleerd)
dat kinderachtige geklooi bij de garderobe (homo ludens)
voor la condition humaine ga je beter naar de albert heijn op het mathenesserplein
krijg je ook minder last van apartheidsgevoelens
en Arno: de pers dat ben jezelf inmiddels
iedereen zijn eigen medium
de kunst verkoopt zich aan de hoogste bieder
ik zit mijn tijd overigens wel uit
ik hoef alleen nog het late werk te maken
dat doen we uiteraard in het allergrootste geheim