Gelijktijdig met het grote Polke overzicht in Keulen toont Museum Abteilberg in Mönchengladbach Polke’s presentatie van de Biennale van Venetie uit 1986; incluis een geweldige filminstallatie waarin zijn documentatie van het werk wordt getoond.
Het is een verplicht een-tweetje: eerst Keulen, dan naar hier.
museum-abteiberg.de/index.php?id=791
Om de schaal weer te geven.
Een achttal oorspronkelijk op temperatuur reagerende doeken lak, tegenwoordig gestabiliseerd. Met centraal een grote kristal en een meteoor. Hier op voetstukjes, toen netjes op de grond.
Just do it. Ga er maar aanstaan. Dit riekt naar overdrijving. Naar alchemie, oorsprong der zaken, het serieuze werk. Ik ben fan en ik accepteer het. Maar waar is het zwarte hoekje, het Hohere Wesen befahlen? Mis ik relativering of mist de relativering mij? Toch is het machtig vet werk. Vergelijk de lakmonsters alleen al op foto – dit is zo goed doordacht.
Door de collectie (met een grijze Richter en een grijze Charlton zaal) heen geweven hangt nog een tiental werken van Polke.
Waaronder dit gigantische indigo.
Maar de (grote) filmzaal vereist een kwartiertje of wat. Een zesvoudige screening van Polkefilms, the making of van bovenstaande werken. En daar komt en passant de relativering in terug.
Pers herkent u aan pen en papier.
Hé en dit vindt u er ook:
Bruce Naumann, Forced Perspective
Gelijktijdig met het grote Polke overzicht in Keulen, nog tot 5 juli.
Leave a Reply