- Het Gemeentemuseum Den Haag toonde Bacon eerder samen met Nauman. Een faux pas om onpasselijk van te worden.
Jonathan Jones fileert Bacon zodanig, dat je haast medelijden met hem krijgt.
“I went in a Bacon fan, and left wondering how he conned so many people. […] For this show not only reveals an aesthetic failure, but a moral one. Bacon seems painfully contrived and insincere. He looks like an overblown poseur, with no real heart.”
Geen woord aan gelogen en nu wisten wij dat natuurlijk allang – maar zo leuk om het zo helder te zien omschreven:
theguardian.com/artanddesign/2015/apr/14/francis-bacon-and-the-masters-review
Hoe anders keek Jones er in 2013 tegenaan:
“Looking at his paintings in Tate Britain, I am hit in the face by their brilliance.”
http://www.theguardian.com/artanddesign/2013/nov/12/francis-bacon-triptych-lucian-freud-auction
eigenlijk gaat hem om de vraag wat de westerse 20-ste beeldende kunst voorstelt naast de wereldkunst van vele eeuwen. subjectief als we zijn, zijn we geneigd het belang van het emotioneel meest dichtbije te overdrijven.