De uittro in de winkel komt zooo hard binnen… Zero anno nu, daar moet iets op worden terugverdiend. Bij de buren verkopen ze immers ook het versnoepte oortje van Van Gogh, zonnige bloemen t-shirts van die roodharige moneymakende toeristenmagneet. Staat krek met een blauwe bril op de bolle kop.
Zie dat arrogante blauwe handje.
Ik heb vlinderdasjes nooit vertrouwd.
stedelijk.nl/en/exhibitions/zero-let-us-explore-the-stars
Zero in Stedelijk Museum Schiedam blijkt achteraf opmerkelijk sterk, Nul = 0, de reprise/remise in de nimmer succesrijke kelder van het Stedelijk bezien. Zelfde werken, anders gehangen. En wat werk erbij, grootser opgezet.
Het Stedelijk is historiserend. Toont dingen van vroeger. Keurig institutionaliseerde rites bevestigend en belichtend. Beklemtoning van inschrijving in de canon. Het leven eruit rossen deert niet, het gaat om het perspectief van toen tot nu. Opdat de jeugd van nu kan zien wat vroeger toekomst leek te hebben.
Maar dan heeft dit zo’n hoog Bijenkorf nivo. Het wordt zo desig. Wat kun je daar nu aan doen? Slordiger hangen? Is het onvermijdelijk?
Wandje Bijenkorf. De odeur van Wanders is daar wellicht debet aan. Zelfde plek, toen lampen.
En Yves Klein in plexiglas, hoe vaak moeten we het nog zeggen. Het werk wordt toch opmerkelijk anders. Leuke lichtsculptuur ook.
Jan Hendrikse biermuur.
Geweldige kinetika.
Fontana uit alle windstreken.
Yajoi Kusama
Christian Megert
Piero Manzoni, Corpo daria
Nog tot 8 november.
Nu voor de 2e keer gezien. Warenhuisgevoel blijft.
Bierflessenwand is van Jan Hendrikse.
tjaaaaaa ik hou echt wel van Amsterdam maar het is wel echt een monument van vergane glorie: grachtenpanden uit de gouden eeuw en kunst uit de vorige eeuwen…
De stad under the dome… we zien die 21e eeuw niet zitten denk ik, dus die laten we gewoon “daarbuiten” voor de rest van de wereld…
>Bierflessenwand is van Jan Hendrikse
Ja natuurlijk tnx aangepast
(de kinetica is van de ur-zero)
historiseren is het probleem niet
de museale belangstelling voor nul&zero is vooral nogal unzeitgemäss te noemen
zowel SS als SA (excusez les abbr.) bedienen met deze toch wat reactionaire l’art pour l’art hun vaste doelgroep die in kunst altijd graag iets van religie (Uecker) of natuur (de Vries) herkent
juist gezien de actuele onverwachte belangstelling, met name bij de jeugd, voor lang niet gehoorde pan-Europese Gesellschaftskritik (Piketty, Varoufakis, Corbyn) zou je beter wat ander materiaal uit de rijke archiefkasten halen (zeg maar SI, Fluxus, Spur en desnoods provo of het Living Theatre)
maar ze zullen binnenkort wel met een herontdekking van de Op-art op de proppen komen
kan je geinige ansichtkaarten van drukken