Zaal na zaal na zaal, de zelfkant van Amerika gevat in 700 tekeningen. Van kindertekeningen uit de jaren 60 tot Trump anno nu.
T/m 29 oktober a.s.
Bonnefanten.nl/nl/tentoonstellingen/programma_2017/raymond_pettibon
Alleen al zijn output aan zines is buitengewoon straf. Goedkoop om te maken en schappelijk in aanschaf, kunstkoop voor instappers.
Onderstaand een fractie van wat er in het Bonnefanten te zien is, overweldigend en uitputtend zijn understatements. Aan te raden valt een bezoek in etappes.
Mijn favoriete boektitel kan wel inpakken.
Doorbraak in de underground is zijn beroemde Black Flag logo. Het zou goed kunnen dat dit logo, zijn vele zines en later de Sonic Youth platenhoes uiteindelijk de deur hebben geopend richting de high-end kunstmarkt. Pubers worden groot. Kopen ze eerst platen, t-shirts en zines van leeftijdgenoten als Pettibon, uiteindelijk wordt een enkele fan tentoonstellingsmaker en/of grootverzamelaar. Zie ook Robert Crumb of meer recent in Nederland een kunstenaar als Boris Tellegen die als tiener eind jaren 80/begin jaren 90 al een groot internationaal underground publiek aan zich weet te binden en van daaruit gestaag is doorgegroeid.
Rustpunt in de tentoonstelling, een serie Californische surfgolven.
Wie meer wil weten over Weatherman kijkt de documentaire Weather Underground van Sam Green.
Een enkel schilderij. Gezellig gehangen naast een meer huiselijk tafereel.
Ah kijk, wie hebben we daar. Over zelfkant gesproken.
Een van de vele hoogtepunten, een serie kindertekening voorzien van (auto)biografische tekst en uitleg.
T/m 29 oktober a.s.
Bonnefanten.nl/nl/tentoonstellingen/programma_2017/raymond_pettibon
Shit! Die ga ik dan waarschijnlijk toch gemist hebben! Herkenbaar, al die Americana from the ditch! Thanx voor het verslag!