Buiten stierven bejaarden de hittedood, maar binnen trotseerden bezoekers manmoedig de opening van ‘Vals Plat’, een groepstentoonstelling in het eeuwenoude Kunstliefde in Utrecht. ‘Vals Plat’ refereert niet aan de karaktereigenschappen van uw verslaggever, maar aan de dunne grens tussen 2D en 3D.
(een bericht van Jochem Rotteveel)
Kunstliefde is een eeuwenoud kunstgenootschap in het centrum van Utrecht. Volgens sommige bezoekers lag er tot voor kort ook een laagje stof op het artistieke gehalte, maar directeur Marion Wagenvoort blaast er een frisse wind doorheen en deelt en passant consumptiebonnen uit. Een winnende combinatie.
Op de bovenste etage versneed organisator en curator Carien Vugts behangrepen tot nieuwe composities waarbij volume en restruimte om de aandacht strijden.
Zij pakte daarbij ook aanpalende muren mee. Een grapje voor de oplettende kijker.
Fragiel en monumentaal tegelijk. Dit sculptuur van Anna van Stuijvenberg is een stapeling van lagen vilt waaruit losgemaakte, natuurlijke vormen op de grond gedrapeerd voor een dramatisch en verstild tafereel zorgen.
Van een hele andere orde is de muurschildering op de begane grond van Henriëtte van ’t Hoog, die bezoekers van de aangrenzende bar achter hun biertje vandaan toeterde. De hoogbejaarde Van ’t Hoog is actiever dan ooit en had naast deze schildering haar bekende wandwerken in de voorste ruimte hangen.
Bij deze tentoonstelling mocht natuurlijk Kuno Grommers niet ontbreken. Niks geen photoshop, maar echt authentiek handwerk. Steeds in hetzelfde hoekje van zijn atelier bouwt Grommers een installatie op die hij á la Femke Dekkers zo fotografeert dat het weer plat lijkt.
Naast de ingang hangen er vijf van uw verslaggever. Het werk van tape en plastic folie op dibond gaat niet alleen over de grens tussen sculptuur en schildering, maar ook over de grens tussen drager en beeld en de grens tussen verf en plastic.
Een sculptuur van Henriëtte Santing (tevens curator van de show) hangt gezusterlijk naast het werk van de andere Henriëtte.
De opening werd toegezongen door Laurie Cluitmans, de verse conservator hedendaagse kunst van het Centraal Museum. Cluitmans had in haar speech aan alle kunstenaars een alinea gewijd en kreeg kort daarna een drankje aangeboden van elke aanwezige met een beetje ambitie.
‘Vals Plat’ is nog te zien tot 6 mei.
Leave a Reply