Hoe als kunstenaar te overleven in tijden van oorlog? In Rotterdam relatief eenvoudig (mits niet Joods, in het verzet en bereid tot water bij de wijn) blijkt uit deze boeiende geschiedenisles geschreven door Sandra Smets.
“[…] Dat de oorlog ondanks al zijn verschrikkelijkheden kansen zou bieden voor de kunstenaars, bleek al snel na het bombardement van 14 mei 1940. Allereerst kregen kunstenaars opdrachten om de puinhopen te portretteren. Zij kregen ausweise van de bezetter waarmee ze het rampgebied in mochten. Die opdracht was nog klein vergeleken bij het kunstopdrachtenbeleid dat kort erna werd opgetuigd.”
“[…] Het leverde na de bevrijding een pijnlijke situatie op. Hoe kon het kunstleven tijdens de bezetting zo actief zijn gebleven? Dat de kunst juist was opgebloeid? Die pijnlijke realiteit staat haaks op het huidige beeld dat kunstenaars juist zo vaak in verzet waren gegaan. Zo velen waren dat niet. Ook staat het haaks op het idee dat de naoorlogse kunstsubsidies waren ingesteld om die heldhaftige kunstenaars te belonen. Dat is een mythe, […]”
Versbeton.nl/2019/05/hoe-de-rotterdamse-kunstwereld-opbloeide-tijdens-de-bezetting/
Leave a Reply